91:an-forumet

Diskutera 91:an

Du är inte inloggad.

#1 2009-10-17 16:53:34

Charles
Medlem
Registrerad: 2008-04-26

Kronblom som julkalender?

EDIT 091205: http://www.namninsamling.com/site/get.a … ulkalender - Namninsamling.
Ändrade länken, blev ett "/-tecken" för mycket verkade det som. Nu ska den funka. /Karl-Johan

Har tidigare tänkt på det och har börjat fundera nu igen, Kronblom som julkalender! Själv tillhör jag generationen som ännu inte riktigt släppt taget om julkalendrarna SVT publicerar varje år från den förste december till julafton. Det har liksom blivit en tradition även om det bara blir något enstaka avsnitt jag ser. Till saken, skulle inte Kronblom kunna bli en bra julkalender? Jag tycker serien har en alldeles speciell stämning som skulle passa väldigt bra till en sådan sak som en julkalender. Dessutom tror jag att en filmatisering av Kronblom skulle göra sig bäst i avsnittsform än en hel film. Sedan finns det ju ett antal mer eller mindre underliga typer i Vinkelboda som är rätt komiska, Svägrot, Bo By, Rovlund bland annat, för att inte tala om Kronblom själv! För att det inte bara skulle vara för mycket gubbar och gummor tänkte jag att man skulle kunna ha med en unge, i stil med Boris, som bor hos Kronblom under julen.

Vad säger ni andra?

Har börjat fundera lite till eventuella skådespelare, här kommer några:

Kronblom: Ingvar Hirdwall, känd som grannen i Beck och har ju faktiskt redan varit med i en julkalender tidigare som "gubben Petsson", så han vet ju hur det går till. tongue

Malin: Gunilla Nyroos, känd från "Hem till byn". Detta var min mors idé och jag tycker faktiskt hennes val passade in rätt bra. Googla hennes namn så får ni se!

Bo By: Björn Gustavsson, alltså den äldre, känd som "Dynamit-Harry" i Jönssonligan. Han kanske inte är särskilt lik Bo By till utseendet men jag tycker de påminner lite om varandra ändå till sättet.

Svängrot: Kjell Bergqvist. Lite tveksam till detta val, dels för att han ska vara Nisse i den nya filmen om Åsa-Nisse som ska komma snart men också för att de till sättet inte är så lika varandra. Kanske inte till utseendet heller när det kommer till krita, nåja, det var bara en tanke som kom upp.

Som ni ser saknas ju en hel del figurer, däribland Svärmor så det skulle vara kul om ni andra kom på några passande skådespelare ni också! smile

Senast redigerat av Charles (2009-12-05 19:42:44)

/Karl-Johan

#2 2009-10-17 17:49:45

Kasern
Medlem
Registrerad: 2009-06-24

Re: Kronblom som julkalender?

Charles skrev:

Som ni ser saknas ju en hel del figurer, däribland Svärmor så det skulle vara kul om ni andra kom på några passande skådespelare ni också! smile

Meta Velander?

Senast redigerat av Kasern (2009-10-17 17:50:01)

1.Låt aldrig någon sätta sig på dig oavsett auktoritet.
2.Var oberoende av framgång.
3.Strunta i andra mättstockar än dina egna.
-Ernst-Hugo Järegård

#3 2009-10-17 18:59:16

Charles
Medlem

Kasern skrev:

Meta Velander?

Jo faktiskt rätt bra förslag! Fast jag undrar om hon skulle tacka ja till ett sådant erbjudande, med tanke på åldern alltså. Vid 85 års ålder kanske man anser sig ha gjort sitt.

Vad tycker du för övrigt om idén Kasern?

/Karl-Johan

#4 2009-10-17 19:44:53

Kasern
Medlem

Charles skrev:

Vad tycker du för övrigt om idén Kasern?

Ja, det är en julkalender jag skulle titta på i alla fall. Det är en bra ide så varför inte presentera den för Sveriges Television? Fast skulle barnen, dom är ju trots allt dom ända som tittar på julkalendern via Bolibompa, gilla detta? Dom barn som inte är uppvuxna med klassiker som Teskedsgumman eller Trolltider, utan är uppväxta med dagens dåliga julkalendrar som inte bidrar med någon julstämning alls, kanske inte gillar att titta på en gammal gubbes vardagliga liv? Fast det är mer julstämning i Kronblom än i julkalendern 2007. I denna döda dom ju tomten för tusan.

-Ernst-Hugo Järegård

#5 2009-10-17 20:11:42

Kasern
Medlem

Jag ser sedan gärna Jojje Jönsson i någon biroll.

En person som absolut förtjänar att åtminstone bli berättarröst i julkalendern är Olof Thunberg. Han som gjorde alla röster & berättarrösten i Bamse på tv och kassettband. Olofs röst är ju som klippt och skuren för jobbet.

-Ernst-Hugo Järegård

#6 2009-10-17 20:36:48

Charles
Medlem

Hmm..har för mig att jag skrev in ett förslag för ett tag sedan i detta ärende, dock ganska kortfattat. Men skulle jag skriva lite mer och ge exempel på skådespelare och handling skulle de kanske bli mer intresserade.

Vet i och för sig inte hur dagens barn tänker och vad de speciellt gillar men humorn i Kronblom-serien är ju lite speciellt, lite småtokig, och sådan humor brukar väl vara rätt populär bland småbarn?! För övrigt, barn kan väl också uppskatta den humor och dramatik även om det är till för äldre? Jojje Jönsson är kanske i allafall en person som de mindre skulle uppskatta mer så det är nog ett rätt bra förslag. Fast vem skulle han spela i så fall?

Gillar din idé med Olof Thunberg, fast skulle han inte bli för mycket förknipppad med Bamse-filmerna? Fast intressant förslag i allafall!

/Karl-Johan

#7 2009-10-18 11:01:58

Pelle
Medlem
Registrerad: 2007-08-29

Jag tycker att du dels skulle presentera detta för 91:ans red i en insändare. Men givetvis också berätta detta för SVT.

#8 2009-10-18 13:05:51

Erik
General
Registrerad: 2007-08-26
Webbsida

Jag tycker inte att det är någon dum idé, alls.
Gillar lite mer stämningsfulla julkalendrar, som gestaltar sig i mindre moderna samhällen. Har inte följt kalendrarna så mycket de senaste åren, men har väl sett nått avsnitt.

En kalender som jag minns mycket ifrån min barndom var Kaspar i Nudådalen, som utspelade sig i en liten by ungefär 10 mil ifrån samhället där jag växte upp. Det var en mycket stämningsfull kalender i ett litet, vintrigt samhälle. Per Oscarsson hade en av huvudrollerna.

Stuket på kalendern skulle ju kunna vara något liknande. Men idén om att de bara ska vrida och vända på ord samt fira jul duger inte. Det måste vara en story bakom också.
De flesta julkalendrarna går ju ut på att de måste hinna med en del bestyr innan jul.

Böckerna om Kaspar i Nudådalen var väl för övrigt inte särskilt kända före kalendern, och därmed skulle väl inte chansen att Kronblom gestaltades försämras av att serien trots allt är ganska känd.
Med rätt folk runt inspelningarna kan det bli bra. Men vågar man riskera att en traditionell serie "vanäras"?

Jag skulle vilja höra Jonas Perssons tankar om Charles idé.

Jag är General och jag bestämmer över forumet smile

#9 2009-10-18 16:07:55

Snorre
VIP

Kul idé, absolut. Jag skulle nog titta på ett par episoder i alla fall, fast jag ser mycket sällan på tv. Det är synd att ingen kom på detta under 70-80-talet, har för mig att SVT lättare skulle övertygas om ett sådant projekt på den tiden.

#10 2009-10-18 18:53:19

Charles
Medlem

Erik skrev:

Stuket på kalendern skulle ju kunna vara något liknande. Men idén om att de bara ska vrida och vända på ord samt fira jul duger inte. Det måste vara en story bakom också.
De flesta julkalendrarna går ju ut på att de måste hinna med en del bestyr innan jul.

Jag kom på en story eller ett slags "mål" det kunde finnas i kalendern, att få svärmor att åka hem innan julafton! Det låter kanske lite lamt men det är ju också ett stort tema i Kronblom-serien, att Kronblom vill få iväg svärmor när hon är på besök. Kornblom skulle kunna komma på alla möjliga idéer för att få iväg svärmor och han skulle även få hjälp av det barn som skulle bo hos Malin och Kronblom över julen. Sedan i slutet skulle svärmor och Kronblom på något sätt försonas fast inte utan kompromisser, att Kronblom ska få ta det lugnt över julen (lugnare än vanligt alltså). Möjligt att det skulle påminna lite om "En decemberdröm" som gick 2005 men jag tror inte det skulle göra så mycket.

Har nu skrivit ett mail till både SVT och till egmont om mitt förslag. Får se hur det går! smile

För övrigt har jag ändrat mig om vem som borde få rollen som Kronblom, jag tycker Björn Gustavsson (Dynamit-Harry) passar bättre, eller vad säger ni andra?

/Karl-Johan

#11 2009-10-19 14:04:45

Erik
General
Webbsida

Då behöver ju inte svärmor nödvändigtvis bo hos Kronbloms, utan att det är ett visst datum hon ska anlända, så att Kronblom och Boris(?) kan ha lite olika situationer att jobba under, att från första början försöka slippa få dit henne över huvud taget, eftersom det inte blir "en riktigt jul" med Svärmor i huset?

Sen kan man väl köra ett vanligt julkalenderslut då Svärmor försonas med Kronblom och Boris, eller vem det nu kan tänkas vara.

#12 2009-10-19 15:36:43

Pelle
Medlem
Registrerad: 2007-08-29

Det skulle bli en riktig gammaldags julkalender och det behöver vi. Vad säger Jonas Persson?

#13 2009-10-20 10:48:02

Jonas Persson
Kreatör
Registrerad: 2008-05-30

Låter som en strålande idé men som Snorre skriver så kanske det inte ligger i tiden på samma sätt som under 70-80-talet.
Men visst skulle det bli lite nostalgi och en genuin julkalender. Men frågan är om Kronblom når ut till de lite mindre barnen?

Har själv några förslag på skådisar till de olika rollerna.

Lasse Åberg som Kronblom
Margareta Krook som Svärmor (hade varit strålande om hon levt) Nu har jag inget förslag på raken.
Gunilla Åkesson som Malin
Peter Harrysson som Rovlund
Björn Gustavsson som Svängrot (dynamit-harry)
Robert Gustavsson som Bo By
Helge Skoog som Grosshandlarn

Lite snabbt spånat.....

Idén är jätterolig och det skulle kunna bli riktigt bra om man filmatiserade utvalda serier av Gunnar.

#14 2009-10-20 12:53:00

Erik
General
Webbsida

Jonas Persson skrev:

Låter som en strålande idé men som Snorre skriver så kanske det inte ligger i tiden på samma sätt som under 70-80-talet.
Men visst skulle det bli lite nostalgi och en genuin julkalender. Men frågan är om Kronblom når ut till de lite mindre barnen?

Har själv några förslag på skådisar till de olika rollerna.

Lasse Åberg som Kronblom
Margareta Krook som Svärmor (hade varit strålande om hon levt) Nu har jag inget förslag på raken.
Gunilla Åkesson som Malin
Peter Harrysson som Rovlund
Björn Gustavsson som Svängrot (dynamit-harry)
Robert Gustavsson som Bo By
Helge Skoog som Grosshandlarn

Lite snabbt spånat.....

Idén är jätterolig och det skulle kunna bli riktigt bra om man filmatiserade utvalda serier av Gunnar.

Fantastiska rollförslag, Jonas. Även om det hade varit svårt att få in alla stjärnor i budgeten, kanske.
Men det är ändå ingen dum idé. Med rätt personer bakom produktionen så skulle det definitivt kunna bli en av de bästa julkalendrarna genom alla tider - åtminstone ur ett vuxet perspektiv sett.

Precis som Jonas skriver, hur tilltalande låter "Jul hos Kronblom" eller "Kronbloms jul" hos barnen, 5-12 år, för det är väl i huvudsak till dessa som en julkalender är tillägnad?

#15 2009-10-20 14:05:34

Snorre
VIP

Ja, det är väl lite tveksamt att 5-åringar riktigt skulle "haja" Kronblom. Emellertid skulle den kanske funka som en alternativ julkalender för ungdom/vuxna, fast det är väl ännu svårare att realisera rent tekniskt och ekonomiskt.

#16 2009-10-20 15:41:41

Lars_Smedberg
Medlem
Registrerad: 2008-03-30

Om årets julkalender heter "Kronbloms jul" så tittar nog barnen - sedan finge man väl se till att anpassa innehållet därefter, också !

Lasse Åberg som Kronblom ?  Hmmm... han har den rätta kroppskonstitutionen - men kan någon föreställa sig honom utan hår, skägg och mustasch ?
Ett namn som dök upp för mig var Jarl Borssén...
Sif Ruud är väl för gammal för att skådespela numera - annars hade hon säkert kunnat bli en riktigt rivig svärmor !  Gaby Stenberg ?

Innehållet... tja, ett av mina favoritavsnitt med Kronblom handlar just om julen; Kronblom har sänts till stan av Malin för att handla diverse grejer till julen - men han har spelat bort alla pengar och har inte ens till bussbiljetten !  Ändå lyckas han till slut få tag på allt han ska ha - kanske man kunde dra ut en liknande historia över 24 avsnitt ?  Nuförtiden är ju julkalendrarna mycket kortare än vad de var när jag var barn...

#17 2009-10-20 17:39:21

Charles
Medlem

Lars_Smedberg skrev:

Om årets julkalender heter "Kronbloms jul" så tittar nog barnen - sedan finge man väl se till att anpassa innehållet därefter, också !

Instämmer. Dessutom, tror jag, att ju yngre man är desto tolerantare är man. Får man bara in humor och lite dumheter (som faktiskt Kronblom till stor del innehåller) så är det nog helt okej från barnens sida! För övrigt så är väl konkurrensen inte särskilt hård. Ta till exempel detta års julkalender! Där ska två (före detta?) programledare för Bolibompa spela , hör å häpna, två pensionerade superhjältar som sjunger sånger och sitter barnvakt. Om det roar barn så bör väl även Kronblom kunna roa. Som sgat, med rätt folk är det mycket möjligt.

Bra rollista Jonas! Fast jag vet inte om Lasse Åberg skulle kunna vara speciellt rolig i barns ögon. Själv tycker jag han är urtrist, fast han passar bra i "sällskapsresorna". Men någon Kronblom tycker jag inte han är. Gillade bättre ditt förslag om att Peter Harrysson skulle spela Rovlund!

/Karl-Johan

#18 2009-10-20 19:13:10

Erik
General
Webbsida

Peter Harrysson är en självskriven Rovlund.

I vilket fall som helst så kan inte en julkalender ha en gubbe som Kronblom i ensam huvudroll, utan det måste vara barn med i bilden också. Åtminstone lika mycket som i Teskedsgumman.

#19 2009-10-20 21:04:23

Lars_Smedberg
Medlem

Erik skrev:

Peter Harrysson är en självskriven Rovlund.

I vilket fall som helst så kan inte en julkalender ha en gubbe som Kronblom i ensam huvudroll, utan det måste vara barn med i bilden också. Åtminstone lika mycket som i Teskedsgumman.

Instämmer när det gäller P.H. - och vad barn beträffar; Boris. Tolv år, precis som han borde ha fått förbli hela tiden.
Och när du säger "Teskedsgumman" - i rollen som svärmor; tänk om man kunde engagera Madame Julkalender själv !?  Fast då finge man nog hitta ett par något yngre skådespelare som Kronblom och Malin...

#20 2009-10-21 19:54:57

Kasern
Medlem

Charles skrev:

För övrigt så är väl konkurrensen inte särskilt hård. Ta till exempel detta års julkalender! Där ska två (före detta?) programledare för Bolibompa spela , hör å häpna, två pensionerade superhjältar som sjunger sånger och sitter barnvakt.

Fy, vad fantasilöst! Svt:s julkalendrar som var så bra förr! Knappt värt att köpa julkalendern i butiken längre! En minnesvärd kalender är Sunes Jul helt klart. Har dock sett typ två-tre avsnitt, men det är ändå mer julstämning i denna än den Charles nämner som ska vara i år!

-Ernst-Hugo Järegård

#21 2009-10-31 16:21:09

Charles
Medlem

Charles skrev:

Möjligt att det skulle påminna lite om "En decemberdröm" som gick 2005 men jag tror inte det skulle göra så mycket.

Kom på att jag skrev fel. Menade förstås julkalendern "En riktigt jul" från 2007.

/Karl-Johan

#22 2009-11-01 14:42:37

RetepNoslack
Medlem
Från: Åmål
Registrerad: 2008-09-06

Lasse Åberg var ett bra val, tycker jag. Dock, som det redan nämnts så tror jag knappast, att han skulle offra hår och mustasch. Jag kan inte minnas, att jag har sett honom utan mustasch en enda gång. Jarl Borssén är, också, lysande. Han är ju, också, avlång och har lagomt slött utseende.

#23 2009-11-02 16:19:12

Lars_Smedberg
Medlem

RetepNoslack skrev:

Jarl Borssén är, också, lysande. Han är ju, också, avlång och har lagomt slött utseende.

Ja - Jarl Borssén är nog det bästa förslaget hittills !  (Och så vill jag ta tillbaka det där om att L. Åberg skulle ha skägg... det har han förstås inte - men mustasch har han !)  Fast... nu kom jag på en annan idé; vad sägs om Peter Flack ?

#24 2009-11-02 19:42:17

RetepNoslack
Medlem
Från: Åmål
Registrerad: 2008-09-06

Peter Flack vore nog ALLRA bäst!! Bra förslag, Lars. Han är ju ifrån familjer Perssons hemtrakter, också, och har den rätta dialekten.

#25 2009-11-06 23:17:10

Dennis
Medlem
Registrerad: 2007-10-20

Jag har faktiskt gått runt i liknande tankar i ett flertal år. Enligt mig har det inte producerats en enda bra julkalender sedan Pelle Svanslös 1997. Kronblom tror jag skulle göra sig perfekt som julkalender, i samma goda anda som Albert & Herbert.

Vad sägs som att starta en namn-insamling?

Jag tycker dessutom att det är viktigt att vi tar vara på vårt svenska kulturarv och att göra Kronblom till julkalender tror jag skulle vara ett alldeles utmärkt sätt att presentera karaktären och serien för en lite yngre publik, och på så sätt säkra seriens framtid. Julkalendern är inte ett program som bara ska rikta sig till barn. Förr var julkalendern ett program som man försökte anpassa för att det skulle passa för alla åldrar. Ett tankesätt som har gått förlorat under de senaste åren. Men för att få det mer "barnvänligt" så skulle man kanske kunna ha med olika barn i handlingen, som antingen hjälper eller ställer till det för Kronblom. Eventuellt skulle man kunna ha med en ung Boris, samt vänner till denne.

Andra svenska serier som jag skulle vilja se som julkalendrar är Bamse och Åsa-Nisse.

Senast redigerat av Dennis (2009-11-06 23:19:10)

#26 2009-11-07 18:46:58

Charles
Medlem

Dennis skrev:

Vad sägs som att starta en namn-insamling?

Ja, jag skulle iallafall skriva under! Om det ska vara i samma stil som "Nordlund-insamlingen" så bör den nog ligga uppe längre, dock. Dessutom skulle det nog inte skada att göra lite reklam för namn-insamlingen på "väggen"-sidorna, då blir ju Leif glad också om han får in ett extra brev. Men som sagt, jag är på. smile

Senast redigerat av Charles (2009-11-07 18:47:21)

/Karl-Johan

#27 2009-11-07 22:26:56

Lars_Smedberg
Medlem

Lars_Smedberg skrev:

RetepNoslack skrev:

Jarl Borssén är, också, lysande. Han är ju, också, avlång och har lagomt slött utseende.

Ja - Jarl Borssén är nog det bästa förslaget hittills !  (Och så vill jag ta tillbaka det där om att L. Åberg skulle ha skägg... det har han förstås inte - men mustasch har han !)

Jag börjar bestämt bli senil; inte nog med att jag påstår att L. Åberg har skägg - jag glömde helt bort att Jarl Borssén var mitt eget förslag, som jag sedan berömde när någon annan tog upp det !  Ursäkta mig !

#28 2009-11-08 15:27:02

Dennis
Medlem
Registrerad: 2007-10-20

Nu har jag i alla fall tagit mig friheten att starta en namninsamling och ni är hjärtligt välkomna att skriva under. smile

http://www.namninsamling.com/site/get.a … ulkalender

Tog mig dessutom friheten att koppla namninsamlingen till forumet.

Skulle vara väldigt kul om t.ex. Jonas Persson ville skriva under insamlingen, och kanske till och med pappa Gunnar själv.
Det skulle säkerligen kunna ge en viss tyngd och öka insamlingens genomslagskraft.

Senast redigerat av Dennis (2009-11-08 15:38:57)

#29 2009-11-08 16:41:55

Charles
Medlem

Skulle inte Erik, "Generalen", kunna koppla en länk från sidan också?

/Karl-Johan

#30 2009-11-08 17:28:58

Kasern
Medlem

Erik skrev:

Här kommer Boris barn ``Plutt & Skrutt´´ bra in i bilden. Det har ju inte varit så många historier om dom i 91:an så då är det väl dags att låta visa sina personligheter i genom tv.

Sedan ska så klart Gunnar & Jonas skriva manus till julkalendern annars kommer julkalendern bara bli en tragisk parodi gjord av någon manusskrivare på SVT.

Vad sägs som Johannes Brost som Svängrot då dessa har likadana utseenden ungefär?
Leif Andree som Boby skulle väl vara passande?

-Ernst-Hugo Järegård

Sidfot