Diskutera 91:an
Du är inte inloggad.
Nisse har inte fått någon egen tråd, vilket han trots allt förtjänar.
Vad tycker ni om Nils? Han är enligt min mening speciell. Innan nyare generationer kom till serien med sina teckningar var 91:an en mysig barnserie, i alla fall i teckningarna.
Dagens tecknare tecknar för hårdhänt med smala linjer. Det passar inte med modernt till 91:an.
91:an passar bäst i äldre modell. Och detta lyckades Nisse bäst med av alla.
Vad tycker ni om den avlidne Egerbrandt?
Få läsare skulle säga annat än att han är den bäste 91:an-kreatören genom tiderna. Få läsare skulle påstå annat än att han är en av svensk seriekulturs största namn genom alla tider.
Men vad var Egerbrandts egentliga styrka? Han använde inte sin enorma tecknartalang fullt ut i 91:an, det är bara att titta på hans tidigare, betydligt noggrannare kreationer.
Egerbrandt förvaltade dock arvet ifrån Rudolf Petersson på ett förstklassigt sätt, i min mening. Egerbrandt hade den där rätta känslan för 91:an, något som de senare arvtagarna har haft svårt att efterlikna.
Styrkan var korta humorserier. Och att producera allt detta snabbt. Glöm inte att Egerbrandt under många år var ensam på serien. Idag är det fem tecknare på 91:an - och då pysslar ingen av dessa med sidoprojekt som serier till veckotidningar.
Låt mig säga att hans känsla för serien överträffar de flesta. Egerbrandt var i klass med Carl Barks.
Här får Rudolf P och alla andra efterföljare ursäkta men, Nils Egerbrandt är den absolut största kreatören på 91:an genom tiderna i mina ögon.
Erik beskriver hans styrka mycket bra. Jag vill lägga en stor betoning på styrkan att ta fram roliga historier på löpande band och att hålla dom så enkla och kortfattade som möjligt. Han var inte världens bästa tecknare kanske, men han var begåvad med en otrolig fantasi och med idéer som sprudlade humor och värme som tyvärr saknas i tidningen idag där författarna endast vill sätta nya rekord i sidantal i varje nummer och där serien slätas ut till oigenkännlighet.
Dagens kreatörer har MYCKET att lära av Nils Egerbrandt.
Och jag tror knappast att tidningen skulle ha överlevt till idag utan Egerbrandt.
Erik skriver att få läsare skulle säga annat än att han är den bäste 91:an-kreatören genom tiderna, detta kanske stämmer men om man frågar yngre läsare tror jag de uppskattar hans serier mindre. Jag själv t.ex. tyckte för ett par årsen bara att hans teckningsstil, som Kasern hyllar, kändes väldigt tråkig och slarvig till skillnad från dagens aktuella kretörer som Gert Lozell och Jan Gissberg bland annat. Nu på senare tid har jag dock börjat uppskatta Egerbrandts verk bättre och inser att hans serier inte är så tokiga ändå. Egerbrandts storhet var att hans serier inte bara kretsade kring slutpoängen som dagens serier väldigt ofta gör. Tvärtom gjorde han serier med spännande handlingar och slutpoängen får väl anses vara en bra bonus. Det mest konstiga, eller lite knepiga rättare sagt är att Egerbrandts slutpoänger inte alltid var så "roliga" eller "finurliga" utan faktiskt var ganska simpla men ändå uppskattar man dem.
Trots att Egerbrandt var väldigt bra 91:an-kreatör kan jag dock inte säga att jag skulle vilja få honom tillbaka (vilket i och för sig är helt omöjligt). Jag tycker dagens tidning faktiskt håller bra klass med en bra blandning av långa och korta serier.
Egerbrandt var otrolig. Hans "gamla snälla 91:an" var väldigt trevliga på sin tid. Och det var i själva atmosfären som man kände att 91:an var en trevlig serie. Jag har 2 önskemål. Dels att det skapas en bokserie med samlade serier av Egerbrandt....Egerbrandts samlade 91:an.
Dels skulle jag vilja se en intervju med Egerbrandts måg, som under många år hjälpte honom med serien. När det gäller intervjuen passar jag detta vidare till Erik.
De äldre gubbarna stod för något riktigt bra med 91:an. Nisse, Gunnar samt Ola Nyberg. Vilket bra gäng.
Det var bättre förr. En klyscha som håller
Nisse var en utmärkt kreatör. Inte den bästa tecknaren men det fanns liv i gubbarna. Tecknarna av den gamla "skolan" Nisse, Gunnar och de ännu äldre, Rudolf och Elov lade/lägger tonvikten på humorn inte VM i "vältecknat" eller OS i detaljer på varje bild. Grunden var ett genuint roligt manus som man sammanvävde med trevliga humoristiska teckningar. Personligen har jag väldigt svårt för långa avsnitt a la
Reimerti/Roswall med svaga slutpoänger. Det känns som om de mjölkar ur sina "fattiga" idéer för att tjäna en hacka. Nisse fick ihop det på några få sidor med en bra knorr och ofta kul på vägen. Hade det inte varit för Nisse och Gunnar ( som gjorde många egna avsnitt och gav Nisse många ideer under främst 70 och 80-talet) så hade inte 91:an funnits idag och ännu mindre detta forum.
Charles, anledningen till att stilen var slarvig var inget Nils kunde rå för. Han försökte, och lyckades bra, efterlikna Rudolfs stil. Se bara på Nisses tidigare verk som Olli, där är teckningarna inte så där slarviga, utan noggranna fina linjer.
Han har ju någon gång sagt att tack vare att Rudolf tecknat 91:an så slarvigt, så har Nisses tecknartalang försvunnit helt & hållet. Vid ett annat tillfälle har han sagt att han tyckte att Rudolf var en dålig tecknare. Kan ju hålla med lite om det då Rudolf teckna såna trista figurer. 91:an såg ut som en fattig luffare, 87:an som en kriminell tjuv, och övriga såg helt farliga och läskiga ut speciellt översten när denne var arg. Tror faktiskt översten på denna tid hade ett hetare humör än furiren.
Nåja, Nils var ändå en bra tecknare.
Jo det visste jag allt, Kasern. Men det förändrar ju inte hans teckningar, eller hur?
Kasern skrev:
Han har ju någon gång sagt att tack vare att Rudolf tecknat 91:an så slarvigt, så har Nisses tecknartalang försvunnit helt & hållet. Vid ett annat tillfälle har han sagt att han tyckte att Rudolf var en dålig tecknare. Kan ju hålla med lite om det då Rudolf teckna såna trista figurer. 91:an såg ut som en fattig luffare, 87:an som en kriminell tjuv, och övriga såg helt farliga och läskiga ut speciellt översten när denne var arg. Tror faktiskt översten på denna tid hade ett hetare humör än furiren.
Jag skulle nog mer tro att Furiren var le medan Översten var allmänt sträng och barsk.
Nils Egerbrandt utnyttjade inte sin tecknartalang särskild mycket under 91:an-tiden och därav hittar vi också något av hans styrka, anser jag. Medan dagens kreatörer i större grad försöker göra ett avsnitt läsvärd och genomgående interessant med bakgrundsdetaljer, bilmärken också vidare, använde Egerbrandt sig av en helt minimalistisk stil som inte bara var mer subtil, men också i högre grad fokuserade på stämning, vilket nog trots allt är en mer imponerande uppgift än detaljrikedom. Ja, Egerbrandt var nog den bästa enligt mig. Jag vet inte om serien skulle varit lika populär i dag (eller ens överlevt) om det inte vore för moderniseringen till vilken Gissberg, Lozell, Darnell med flera bidragit, men att serien var TREVLIGARE under Egerbrandt-tiden råder det ingen tvivel om. Och i motsats till t.ex. Uti vår hage, som jag läser därför att jag anser att hela konceptet kring serien är förbaskat bra, så är det just trevlig stämning jag söker i 91:an. I vissa fall är den genuint rolig, vilket är ett plus i så fall, men det är inte därför jag fortsätter att läsa den efter alla år. Först och främst ska det vara lite mysigt.
Senast redigerat av Snorre (2009-08-22 23:43:17)
jag beundrar nisses teckningar...han tecknade jättebra.och jag håller med dig sudden som skrev att sertien inte skulle överlevt utan nils egerbrant..jag håller också med om det.nils var en bra tecknare tycker jag.
simon.p
Nästa år kunde man hylla Nisse då det då har blivit 5 år sen han dog.
Senast redigerat av Kasern (2009-08-23 16:35:31)
Kasern skrev:
ja,det tycker jag med..en specialutgåva på 20,25 sidor där det står om nisse och hans liv och sånt..också bilder.
simon.p
bisse91 skrev:
Kasern skrev:
ja,det tycker jag med..en specialutgåva på 20,25 sidor där det står om nisse och hans liv och sånt..också bilder.
simon.p
Det tror jag inte att vi får se - eftersom det publicerades en minneskavalkad efter Nisses död.
Dock hoppas jag på en inbunden publikation i stil med "Carl Barks Bästa" - "Nils Egerbrandts Bästa". En tjock bok med massor av delikatesser.
Det var nästan så att jag tänkte ta upp som förslag att starta en namninsamling på hemsidan där vi samlar in namnunderskrifter för att få igenom förslaget - dock tror jag inte att vi får fler än hundra underskrifter (med tanke på Nordlund-namninsamlingen), och då gör det knappast nån skillnad.
Erik skrev:
bisse91 skrev:
Kasern skrev:
simon.pDet tror jag inte att vi får se - eftersom det publicerades en minneskavalkad efter Nisses död.
Dock hoppas jag på en inbunden publikation i stil med "Carl Barks Bästa" - "Nils Egerbrandts Bästa". En tjock bok med massor av delikatesser.
Det var nästan så att jag tänkte ta upp som förslag att starta en namninsamling på hemsidan där vi samlar in namnunderskrifter för att få igenom förslaget - dock tror jag inte att vi får fler än hundra underskrifter (med tanke på Nordlund-namninsamlingen), och då gör det knappast nån skillnad.
Rätt intresant tanke på hurvida antalet underskrifter skulle skilja sig mellan Nordlund-insamlingen och då en eventuell "Egerbrandt"-insamling. Att folk skrev på på Nordlund-insamlingen berodde säkert mycket på stor tröttnad av hans serier, anledningen till påskrifter till en eventuell Egerbrandt-insamling skulle ju vara tvärtom. Undrar vad som är starkast isåfall?
Senast redigerat av Charles (2009-08-23 17:12:16)
Charles skrev:
Rätt intresant tanke på hurvida antalet underskrifter skulle skilja sig mellan Nordlund-insamlingen och då en eventuell "Egerbrandt"-insamling. Att folk skrev på på Nordlund-insamlingen berodde säkert mycket på stor tröttnad av hans serier, anledningen till påskrifter till en eventuell Egerbrandt-insamling skulle ju vara tvärtom. Undrar vad som är starkast isåfall?
Jag jämför inte situationerna - utan kritiserar snarare engagemanget ifrån 91an.nets besökare.
Erik skrev:
Jag jämför inte situationerna - utan kritiserar snarare engagemanget ifrån 91an.nets besökare.
Jo, jag bara spann på, så att säga, med min egna tanke. ![]()
Nu är ju året 2010. Kanske redaktionen kan ge ut en inbunden bok med Nisses verk lagom till jul.
När jag ändå är inne i denna tråd så kan jag visa ett himla snyggt detaljerat omslag för Seriemagasinet nr.7 1951. Det föreställer seriefiguren Kerry Drake och är målat av Egerbrandt.
http://seriewikin.serieframjandet.se/im … 7-1951.png