Diskutera 91:an
Du är inte inloggad.
"En dag på Klackamo" var rätt så fyndig.
Upplevde detta nummer som rätt tråkigt. Möjligt att jag inte var på humör för att läsa serier när jag väl läste numret ... Brukar vara lättare på kvällarna.
Sen tycker jag, som alltid, att Nordlunds teckningar ser för deprimerande ut.
Något som annars bör uppmärksammas är väl att "91:an i 30-åriga kriget", följetongen från jubileumsåret 2002 kommer ges ut som bok. Det skriver Björn Ihrstedt på "väggen"-sidorna.
Jag tycker att handlingen i "Ingen rök utan eld" är väl absurd. Vad finns det för vettigt skäl att skicka ut den näst högste regementsofficeren till en isolerad plats, där han ska vara alldeles ensam ? Vad ska han göra där ? Och att sabotera radion, hans enda kontakt med omvärlden, kunde ju ha fått ödesdigra konsekvenser ! Nej; här har motivet "doktorn försöker få majoren på sundare vägar" dragit LÅNGT över det trovärdigas gräns - och doktorn själv framstår ju som rent manisk (vilket jag redan har påpekat tidigare !). Slutbilden är ju i och för sig riktigt fyndig - men varför har majorn FYRA cigarrer i munnen; det hade räckt så bra med en !
Tycker inte ni också att serierna "Storskalig skalning" och "Nya tider" hade en alldeles för likadan slutpoäng ?
RP-serien på sid. 35 gjorde mig också förbryllad; här sitter 91:an dels olovandes i överstens päronträd och dels dråsar han ner i skallen på översten - och översten bara ler ! Jag förstår ju att det är kommentaren om svärmors tyngd som han ler åt, men dels tycker jag att det är en lite väl svag ursäkt för det andra, och dels är ju föreställningen om att svärmor skulle ha klättrat upp i trädet högst bisarr !
På sid. 25 kallar Åsa-Nisse kon för "Lalia II". Jag trodde kon hette "Eulalia III"; "Eulalia II" är väl Nisses gamla veteranbil ?
Gunnar Persson håller visst på att få dålig fantasi på gamla dar; Kronblom-serien på sid. 27-30 har han redan använt i ensides-form för flera år sedan. Även Jonas' serie tycker jag mig känna igen handlingen på, åtminstone fram till slutet av sid. 33 - sista sidan är kanske ny ?
En intressant kommentar på insändarsidan från Leif B.; att morsan Axelsson, som är karlhatare, inte bryr sig om sitt utseende, och därför ser äldre ut än vad hon är... Ändå ser hon numera (oftast) något yngre ut än vad hon gjorde i den enda (?) serien som R.P. gjorde med henne. Men frågan är hur gammal 91:ans mamma är, med tanke på att han och 87:an är jämnåriga... R.P. gjorde för övrigt 91:ans mamma äldre med åren; i den ursprungliga serien, om 91:ans inryckning, är mamman med i bakgrunden, men ser då yngre ut än vad hon gjorde längre fram...!
Lars_Smedberg skrev:
Slutbilden är ju i och för sig riktigt fyndig - men varför har majorn FYRA cigarrer i munnen; det hade räckt så bra med en !
Jag antar att det är ett kraftigt tecken på abstinens.
Lars_Smedberg skrev:
Tycker inte ni också att serierna "Storskalig skalning" och "Nya tider" hade en alldeles för likadan slutpoäng ?
Är det inte det som är själva poängen? Att från att ha skalat potatis hela dan tror Mandel sig få lite lugn och ro hos Elvira, men där möts han av 10 kg potatis. Hade det varit mindre potatis hade ju Elvira klarat det lika bra själv, bör också tilläggas.
Charles skrev:
Lars_Smedberg skrev:
Är det inte det som är själva poängen? Att från att ha skalat potatis hela dan tror Mandel sig få lite lugn och ro hos Elvira, men där möts han av 10 kg potatis. Hade det varit mindre potatis hade ju Elvira klarat det lika bra själv, bör också tilläggas.
Jag menade alltså att det var lite tråkigt att båda serierna hade en likartad slutpoäng - variation på manusen efterlyses !
Det jag tänkte på när jag läste STORSKALIG SKALNING var varför Mandel skulle skala potatisen. Det är väl Elviras jobb att skala potatis för det är ju hon som får lönen. Vad gör hon till exempel medan Mandel skalar potatisen? Sitter på en stol och slöar? Vad tjänar Mandel på att skala potatisen? INGET!
Jag stör mig ofta på Elvira. Hon är den seriefigur jag hatar mest. Blir sur och slår Mandel när han pratar med andra kvinnor. Är Elvira bättre då? Hon dejtar ju 91:an, 87:an, Furiren och en massa andra. Men 91:an slår henne inte ändå. Faktum är att hon ger 91:an, 87:an och Revär snytingar jämt och ständigt. Jag tycker dom kan ta bort Elvira ur serien och ersätta henne med Rose-Marie.
Elvira verkar ju vara en sån person som inte respekterar Mandel och 87:an så mycket som personer. Hon tycker att deras utseenden är mycket viktigare. Hon själv ser ju inte klok ut. Hennes hår ser ut som en peruk från en clown och så har hon så töntiga kläder. Tänk på att vi inte befinner oss på 30-talet. Vi befinner oss i år 2010.
Angående serien NYA TIDER så förstår inte jag vad titeln har med serien att göra.
Kasern: 91:an är ju som bekant en stammis i Beråns "cafeteria" och om han inte är överens med Elvira så blir det varken bullar eller kaffe.
Elvira är väl ett ganska "klassiskt" fruntimmer, orolig och svartsjuk. Och 91:an har ju i alla tider skämtat om olika stereotyper, där även Majorens kraftiga cigarrabstinens som Charles påpekar.
Utan personligheter med alla laster som det innebär skulle man antagligen inte kunna producera 91:an. Även om det i många fall blir lite väl många historier som är exakt likadana idag.
91:an-tidningen har många bra samarbetspartners, men de där genierna som försvann med Krister och Nisse har man inte lyckats ersätta. Visserligen så kommer Lozell med någon överraskning i halvåret, men det är allt för sällan.