Diskutera 91:an
Du är inte inloggad.
Köpte just "Humorklassiker" nr. 4... flera av Åsa-Nisse-historierna i detta nr. utspelas mitt i vintern. Borde de inte ha tagit sommarhistorier i stället - eller är jag för gnällig nu ?
Och ska vi någonsin få en ny Fridolf-tecknare ?
Brukar inte köpa Humorklassiker själv men det låter lite underligt om de har vinterserier såhär års. Fast å andra sidan så visade tv6 julfilmer för ett tag sen, mitt i sommaren ...
Lars_Smedberg skrev:
Och ska vi någonsin få en ny Fridolf-tecknare ?
Duger inte Anders Persson?
Charles skrev:
Jag menar en som var lite mer produktiv, så vi kunde få nya Fridolf-serier i Humorklassiker - med tanke på att den bara kommer ut sex gånger om året, så vore väl inte det för mycket begärt... Eller ?
(jag trodde att den här tråden skulle handla om den senaste tidens dåliga väder...
)
Det finns nog helt enkelt ingen kommersiell grund för nyproduktion för "Humorklassiker". Synd, kan tyckas, men så är det antagligen. Och den nyproduktion som görs av LF för 91:an-tidningen är ju inte fy skam den heller.
Nej det har du nog rätt i Erik S. Att de nyproducerade Lilla Fridolf-serier som görs idag till och med inte går i dess egna tidning säger väl en hel del om den saken. Finns Lilla Fridolfs julalbum kvar förresten?
Ja, det finns kvar. Men nyproduktion.
Lilla Fridolfs Julalbum har väl alltid, liksom Åsa-Nisse, varit nyproduktion... ja, det finns kanske undantag, men i det stora hela så...
Lars_Smedberg skrev:
Charles skrev:
Jag menar en som var lite mer produktiv, så vi kunde få nya Fridolf-serier i Humorklassiker - med tanke på att den bara kommer ut sex gånger om året, så vore väl inte det för mycket begärt... Eller ?
Det är inte Anders produktivitet som är avgörande i det här fallet utan hur mycket tidningen säljer eftersom det är betydligt billigare att köra med repriser än med nytecknat material.
Jag var i kontakt med redaktör Birgitta Bengtsson för ett bra tag sedan och undrade just om när det kommer nytecknat i tidningen. Hennes svar löd:
" Tyvärr så finns det inga planer på nytecknat Fridolf-material i tidningen. För några år sedan gjorde vi ett försök i flera nummer och det visade sig att tidningen inte sålde bättre ... Utan faktiskt lika bra som med reprintserier!
Hoppas du gillar mixen med 50/50 Åsa-Nisse och Lilla Fridolf + Blondie, Oskar och Viltliv."
Det roliga är att Lilla Fridolf och Åsa-Nisse är de säljande figurena i tidningen och de som finns på omslagen, medans det är bara en biserie som kommer med nytecknat i och med den lyckade serien"Viltliv" av Anders Skoglind. Och det har man ekonomi till ändå.