91:an-forumet

Diskutera 91:an

Du är inte inloggad.

#1 2010-07-27 20:03:53

Lars_Smedberg
Medlem
Registrerad: 2008-03-30

Vinter mitt i sommaren ?

Köpte just "Humorklassiker" nr. 4... flera av Åsa-Nisse-historierna i detta nr. utspelas mitt i vintern. Borde de inte ha tagit sommarhistorier i stället - eller är jag för gnällig nu ?
Och ska vi någonsin få en ny Fridolf-tecknare ?

#2 2010-07-28 09:31:36

Charles
Medlem
Registrerad: 2008-04-26

Re: Vinter mitt i sommaren ?

Brukar inte köpa Humorklassiker själv men det låter lite underligt om de har vinterserier såhär års. Fast å andra sidan så visade tv6 julfilmer för ett tag sen, mitt i sommaren ...

Lars_Smedberg skrev:

Och ska vi någonsin få en ny Fridolf-tecknare ?

Duger inte Anders Persson?

/Karl-Johan

#3 2010-07-28 11:09:11

Lars_Smedberg
Medlem

Charles skrev:

Jag menar en som var lite mer produktiv, så vi kunde få nya Fridolf-serier i Humorklassiker - med tanke på att den bara kommer ut sex gånger om året, så vore väl inte det för mycket begärt...  Eller ?

#4 2010-08-03 22:43:40

Erik S
Överste
Från: Uppsala
Registrerad: 2007-08-26

(jag trodde att den här tråden skulle handla om den senaste tidens dåliga väder... smile )

Det finns nog helt enkelt ingen kommersiell grund för nyproduktion för "Humorklassiker". Synd, kan tyckas, men så är det antagligen. Och den nyproduktion som görs av LF för 91:an-tidningen är ju inte fy skam den heller.

Erik S, hjälpadministratör på 91:an-forumet.
Kontakta mig gärna om du undrar något om forumet. smile

#5 2010-08-04 10:01:40

Charles
Medlem
Registrerad: 2008-04-26

Nej det har du nog rätt i Erik S. Att de nyproducerade Lilla Fridolf-serier som görs idag till och med inte går i dess egna tidning säger väl en hel del om den saken. Finns Lilla Fridolfs julalbum kvar förresten?

/Karl-Johan

#6 2010-08-04 14:03:42

Erik S
Överste
Från: Uppsala
Registrerad: 2007-08-26

Ja, det finns kvar. Men nyproduktion.

Erik S, hjälpadministratör på 91:an-forumet.
Kontakta mig gärna om du undrar något om forumet. smile

#7 2010-08-04 17:20:38

Lars_Smedberg
Medlem

Lilla Fridolfs Julalbum har väl alltid, liksom Åsa-Nisse, varit nyproduktion... ja, det finns kanske undantag, men i det stora hela så...

#8 2010-08-05 11:49:04

Sudden
Medlem
Registrerad: 2007-09-16

Lars_Smedberg skrev:

Charles skrev:

Jag menar en som var lite mer produktiv, så vi kunde få nya Fridolf-serier i Humorklassiker - med tanke på att den bara kommer ut sex gånger om året, så vore väl inte det för mycket begärt...  Eller ?

Det är inte Anders produktivitet som är avgörande i det här fallet utan hur mycket tidningen säljer eftersom det är betydligt billigare att köra med repriser än med nytecknat material.
Jag var i kontakt med redaktör Birgitta Bengtsson för ett bra tag sedan och undrade just om när det kommer nytecknat i tidningen. Hennes svar löd:

" Tyvärr så finns det inga planer på nytecknat Fridolf-material i tidningen. För några år sedan gjorde vi ett försök i flera nummer och det visade sig att tidningen inte sålde bättre ... Utan faktiskt lika bra som med reprintserier!
Hoppas du gillar mixen med 50/50 Åsa-Nisse och Lilla Fridolf + Blondie, Oskar och Viltliv."

Det roliga är att Lilla Fridolf och Åsa-Nisse är de säljande figurena i tidningen och de som finns på omslagen, medans det är bara en biserie som kommer med nytecknat i och med den lyckade serien"Viltliv" av Anders Skoglind. Och det har man ekonomi till ändå.

Sidfot