Diskutera 91:an
Du är inte inloggad.
Ja, här kommer mina tankar...
UVH 1
Jättebra avsnitt. Krister är inte bara en attans duktig tecknare men även en fenomenal språkkomiker, kanske ett geni. När jag såg omslaget (f.ö. mycket snyggt) så tänkte jag att jaha, så var det dags för halleluja-damerna igen, vilket brukar vara roligt i UVH men inte något nytt precis. Men både storyn och slutet var mycket oväntat, i positiv mening. Falòs utskällning (och hans svårdomar) är fantastiskt roligt.
4/5
UVH 2
Mer typiskt, men roligt. Och kul hur det hänger lite ihop med första avsnittet.
3/5
Baldo
Som vanligt.
2/5
Axplock
Dom två första är lite charmiga, men inget nytt. Men sista avsnittet med hammaren var roligt.
3/5
Folk & Fä
Vet inte riktigt vad jag tycker om denna serie. Den är lite annorlunda, inte nåt mainstream-plagiat-tjafs som Baldo, vilket är bra, men jag finner den inte så väldigt underhållande. Fast den om vargen och fåren var kul.
2,5/5
UVH klassiker 1
Läst det förr, många gånger, men tål att läsas åter. Jäääkligt roligt.
4,5/5
Lindström
Lite "förutsägbart" den här gången tycker jag, ännars brukar det här inslaget vara bland höjdpunkterna för mig. Men den om mamma-pappa-ungjävel var kul.
3/5
Gaston
Kul, men album gör sig bättre...
3/5
Elvis
En del rätt roliga vardagsbetraktningar, som vanligt. Men ingen stripp som var extraordinär den här gången.
3,5/5
Tyckt å tänkt
Håller med Karl-Johan (Charles?) på flera punkter, bl.a. om storleken på Elvis i tidningen och givetvis berömmet om UVH. Men kritiken om Nea är lite märklig; själv tycker jag att serien är okej, skulle dock ej sakna den, men att figurerna "saknar öron och näsor" och att det är dåligt med detaljerna, det är väl den estetiska uttrycksformen som tecknaren valt? Helt i ordning att inte tycka om den, men det är knappast en omedveten stil från tecknarens sida. Jag tycker inte att detaljer nödvändigtvis är avgörande i en serie, det beror på formen.
UVH klassiker 2:
Känns aktuell i dessa tider, men kungen och det hela. Jäkligt bra, och Falò är inte så dum när han sarkastiskt påpekar detta med att kungen tillfälligtvis råkat föddas i "rätt familj."
4,5/5
UVH klassiker 3:
Ganska fyndigt, med en del roliga dialoger.
3,5/5
Solid nr som vanligt. Största klagomålet är att jag mottog tidningen med adressen stämplad på baksidan, fast jag betalat för att få tidningen skickad i kuvert...
Snorre skrev:
]Tyckt å tänkt
Håller med Karl-Johan (Charles?) på flera punkter, bl.a. om storleken på Elvis i tidningen och givetvis berömmet om UVH. Men kritiken om Nea är lite märklig; själv tycker jag att serien är okej, skulle dock ej sakna den, men att figurerna "saknar öron och näsor" och att det är dåligt med detaljerna, det är väl den estetiska uttrycksformen som tecknaren valt? Helt i ordning att inte tycka om den, men det är knappast en omedveten stil från tecknarens sida. Jag tycker inte att detaljer nödvändigtvis är avgörande i en serie, det beror på formen.
Hehe!
Det där med storleken på Elvis-serierna nämner vi båda nästan varje gång! Hade för övrigt helt glömt bort att jag skrivit in. Blev en liten överaskning när jag ser att min insändare i princip täckte hela tyckt&tänkt-sidan.
Du har visserligen en poäng i det där om Nea-kritiken, men ärligt talat - vad finns det att gilla? Teckningarna är inte alls avancerade och manusen är inga höjdare heller. Visst, tecknarens stil kan klassas som originell, men vem finns det som gillar när teckningarna är barnsligt enkla? Men som sagt, det är min uppfattning. Skulle vara intressant om någon annan här som uppskattar serien skulle kunna förklara tjusningen med den? Jag ser ingen tyvärr ...
Charles skrev:
Du har visserligen en poäng i det där om Nea-kritiken, men ärligt talat - vad finns det att gilla? Teckningarna är inte alls avancerade och manusen är inga höjdare heller. Visst, tecknarens stil kan klassas som originell, men vem finns det som gillar när teckningarna är barnsligt enkla? Men som sagt, det är min uppfattning. Skulle vara intressant om någon annan här som uppskattar serien skulle kunna förklara tjusningen med den? Jag ser ingen tyvärr ...
Som sagt, det är helt i ordning att du inte gillar serien, eller teckningarna för den delen, men jag tycker det blir fel att klaga på att teckningarna inte är "avancerade" när tecknaren troligen valt en enkel stil som går ihop väl med seriens atmosfär. Och om det är så att tecknaren är begränsad, så ser jag inte heller det som något "bevis" på att serien inte håller måttet, nödvändigtvis; Dick Tracy-tecknaren Gouch kunde egentligen inte heller teckna, människor i bakgrunden blev ibland större än figurer längst fram, etc. Men han var en begåvad serieskapare ändå. Nu är inte meningen att jämföra Dick Tracy med Nea, jag vill egentligen bara påpeka att detaljer och bra teckningar inte nödvändigtvis behövs för att en serie ska funka. Tvärt emot kan jag ibland tycka att det känns lite onödigt med t.ex. Gissbergs enorma detaljrikedom när det är tal om korta 91:an-avsnitt på 2-3 sidor med klara slutpoänger...då gör en enkel Egerbrandt-stil sig bättre. I längre 91:an-avsnitt av t.ex. Reimerthi blir saken dock annorlunda; då kommer Gissbergs talang för att förmedla subtila detaljer till sin fulla rätt.
Några reflektioner :
Det första "Uti vår hage"-avsnitten var alldeles för makabert för min smak; jag har lite svårt att se någon roligt i att en människa blir dödad av ett blixtnedslag ! Påminner mig om en (väldigt gammal) rolig historia :
"Prästen och klockaren Olsson var ute och jagade hare. Olsson sköt bom flera gånger, och varje gång sa han "Jävlar, nu missade jag !" Till slut tröttnade prästen :
-"Olsson borde inte svära så där; det kan straffa sig ! Vår Herre kanske låter en blixt från himlen slå ner på Olsson om Olsson fortsätter att svära !"
Olsson bara ryckte på axlarna. Då kom en hare kutande igen; Olsson la an och sköt - men missade förstås :
-"JÄVLAR, nu missade jag igen !"
Och kan man tänka sig; det KOM en blixt från klar himmel - men den slog ner på prästen och brände honom till aska ! Då hörde Olsson en dånande röst från himlen :
-"JÄVLAR, NU MISSADE JAG !""
Gillade det andra avsnittet; där ser man hur sex och nakenhet på ett naturligt sätt kan infogas i en relativt traditionell humorserie !
Angående Gaston; vad tycker ni om att den indiske yoga-läraren kallas "Brahmaputhra Fhekali" i den nya svenska översättningen ? Jag måste säga, att ett sådant löjligt namn är snudd på rasism ! I den äldre översättningen heter han bestämt Rahman Tiroupi eller något liknande; eftersom det inte blir något "roligt" på svenska, så är det förmodligen originalnamnet - det är ju möjligt att det blir något "roligt" på franska, men jag tycker inte att det behövs något "roligt namn", det blir, som sagt, bara närmast rasistiskt ! (Ni som inte läser "Gaston" behöver inte svara !)
Och så Elvis; varför i allsin dar har Hedvig BH på sig när de "sexar" ? Ser inte det lite konstigt ut - och hade inte slutpoängen blivit ännu bättre om hon INTE haft det ?
Elvis igen; är det någon som kan förklara strippen "Vardagsmysterier 2" på sid. 50 för mig - jag förstår faktiskt inte det roliga ! Helsidesserien var inte heller särskilt kul !
Lars_Smedberg skrev:
Elvis igen; är det någon som kan förklara strippen "Vardagsmysterier 2" på sid. 50 för mig - jag förstår faktiskt inte det roliga ! Helsidesserien var inte heller särskilt kul !
Hmm... Möjligt att det roliga skulle vara att Elvis inte verka inse att det beror helt på honom själv att byxorna är försvunna. Om man strör saker omkring sig på golvet osv. är det kanske inte så konstigt att det försvinner efter ett tag.
Elvis har väl för övrigt aldrig på sig byxor? Han har ju sitt skal ...
Fick ju med en insändare till detta nummer (som går att läsa i tråden) men inte har jag fått något honorar för den. Skrev även en insändare för ett antal årsedan (också den blev pulicerad) med då fick jag inget heller. Måste vara ödets ironi när de skriver att risken inte är överhängande att de behöver dela ut honorar mer än en gång, jag får ju inte ens något efter mitt andra brev!
Jo det tycker jag skulle kunna framgå rätt tydligt. Men jag får väl skicka iväg ett mail till dem.